STRESS HANERING FÖR FÖRETAG

Här lär jag Peter Jihde och Soraya Lavasani The power of en paus i Nyhetsmorgon TV 4. 

The power of en paus - metod för effektiv återhämtning på jobbet.

Detta är en teoretisk och praktisk kurs för mental återhämtning för att motverka den arbetsrelaterade ohälsan på företag. För stressade människor som inte har tid. Att lära sig kontorsmediation är som ett motgift mot den negativ stress som gör att människor blir hållbara länge. 

The power of en paus är en mycket enkel mindfulness-meditation som hjälper hjärnan till effektiv vila. Det räcker med 5-10 minuter om dagen för att få positiva effekter. Ett quick-fix till sund mental hälsa som lugnar ner en stressad kropp, själ och sinne. 

Kursen är för medarbetare och ledare på företag. Kunskapen baserar sig på meditation från den buddhistiska filosofin, men är anpassad för våra västerländska förhållanden. Vi sitter t ex inte med benen i kors och hummar på sanskrit. Den passar stressade ledare och medarbetare som inte har tid, eftersom den går att göra var som helst och när som helst. 

Vad innehåller kursen?
Detta är en teoretisk och praktisk kurs. Individuell hjälp till självhjälp.

- Vikten av återhämtning i arbets- och vardagslivet.
- Orsaker till arbetsrelaterad ohälsa och hur jag kan undvika dem. 
- Vad är meditation och grundpositioner.
- Användning och nyttan i yrkeslivet/livet.
- Goda hälsoeffekter på kropp och sinne.
- Hjärnans olika frekvenser och hur man får tillgång till sin inre kapacitet.
- Beskrivning och praktisering av olika typer av meditationer.
- Vi praktiserar tekniker att använda i vardagen.

Kurs: The power of en paus

Tid:  2 - 3 timmar, beroende på antal deltagare.

Antal: Obegränsat.

Innehåller: Teoretisk och praktisk del för kunskap, förståelse och praktisk övning.

Målgrupp: Alla som vill bli mer avstressade, sova bättre, prestera mer och få en högre livskvalitet.

Ingår:
Kursmaterial.
Tre  MP3-fil med guidade meditation att använda dagligen. Det gör att kunskapen blir långsiktig.
Uppföljande webinar.

Kursledare
Ewa Wigenheim.

Mental återhämtningsexpert.
Socionom, certifierad Livscoach, Dipl kommunikatör, Mindfulnessutbildning.
Gått i meditationslära hos buddhistiska munkar i Thailand och Laos.  

Vad blir effekten av praktiserande av The power of paus?
- Blir mer fokuserad och koncentrerad.
- Tar bättre beslut som är i samklang med dig/ditt yrkesliv/ditt liv.
- Får tillgång till den kreativa kraften och ökar din intuition.
- Sänker stresshormonet och ökar välbefinnandet.
- Blir mer närvarande i nuet.
- Sover bättre.
- Ökar kapaciteten och förmåga, med mindre energiläckage.
- Blir mer tålmodig och njuter mer av livet i stort.
- Presterar bättre på jobbet och tar ledigt när du ska vara ledig

I den praktiska delen får deltagarna lära sig The power of en paus-tekniken att praktisera var som helst och när som helst efter det. De får också en mp3-fil med en guidad meditation att ha i sin telefon.

Långsiktighet
Kurstillfället är en start. Sedan får deltagarna tre guidade meditationer som mp3-filer för att t ex lägga i sin telefon för att praktisera på egen hand. En meditation i veckan i tre veckor. Den tid det sägs ta att etablera en vana. Dessa meditationer kan man lyssna på och praktisera ett helt liv. 
 (lyssna nedan för ett smakprov på en 8 min meditation)

Hur lång är kursen?
Allt tar 2-3 timmar att lära ut. Sedan kan alla meditera var de är och när som helst resten av livet. Det svåra är inte att lära sig. Det svåra är att ta sig tid att göra det. Men med rätt motivation, som jag delger i kursen, kommer alla att vilja ge hjärnan den välbehövliga dagliga återhämtningen.

För vem?
Detta är för företag som prioriterar det psykosociala arbetsmiljöarbetet och vill ge ledare och medarbetare verktyg för hjälp till självhjälp. 
Inga förkunskaper krävs.
Inga speciella kläder.
Inget flum.
Inga krav.
Vi sitter på vanliga stolar. 
Kan vara hur många deltagare som helst. 

Vi sitter på vanliga stolar - hjärnan får en chans att vila och blir mer intelligent efteråt.
Poliser i Bangkok mediterar före jobbet för att odla medkänsla. 

Vad säger forskningen?

"En viktig del av rehabiliteringen efter en depression är att lära sig att hantera stress, och det är här den nya meditationstekniken kommer in. Genom att regelbundet träna sig i avspänd, vaken och icke-värderande uppmärksamhet når utövaren ett inre lugn, som ökar motståndskraften mot psykisk stress. Att metoden verkligen hjälper mot återfall i depression har visats i studier vid University of Cambridge och University of Oxford.

Här ingick 150 patienter med diagnosen depression som mått bra de senaste tre månaderna. En grupp fick behandling med mindfulnessbaserad kognitiv terapi, medan övriga fick traditionell behandling. Andelen återfall i depression halverades, från 70 till 35 procent, bland de patienter som fick den nya behandlingen jämfört med patienterna i kontrollgruppen. Resultaten har publicerats i Journal of Consulting and Clinical Psychology".
Källa: tidningen Forskning & Framsteg.

"Nobelpristagaren och forskaren Elizabeth Blackburn studerar hur stress och trauman påverkar cellernas åldrande. Hon är en skeptiker som älskar fakta och kräver vetenskapliga bevis innan hon tror på något. Att hon själv utövar mindfulness säger en hel del.

–Jag åkte på ett fantastiskt möte år 2006. Det handlade om västerländsk och österländsk medicin och Dalai lama var där. Jag var ombedd att prata om vårt arbete kring kronisk stress. Jag fick lära mig att göra korta meditationer, som när planet lyfter och man inte får ha något elektroniskt i gång. Då passar jag på att fokusera min uppmärksamhet på andningen. Även de här korta meditationerna när man fokuserar sin uppmärksamhet ger mycket. Det finns observationsstudier som indikerar detta, säger Elizabeth Blackburn Nobelpristagare"